Brommers kiek’n

Harm deelt zijn passie voor motoren en het leven

Bij Harm van Empel (42) staat er één motor tentoongesteld in zijn woonkamer, eentje in de berging en je vindt één nieuw project in zijn eigen werkplaats die door hemzelf onder handen wordt genomen. Het is dus meteen duidelijk waar ik hem over ga spreken. Dacht ik. Want in gesprek gaan met Harm gaat verder dan motoren en je kunt dan ook niet om zijn levendige enthousiasme heen. “Als ze aan mij vragen hoe lang doe je er over om zo’n motor te bouwen? Zeg ik 42 jaar, al die jaren heb ik nodig gehad om alles te leren….. pas nu weet ik waarom het zo belangrijk is om mijn passie te volgen. Ik wil iedereen motiveren om dat ook te doen.”

Harm deelt zijn passie voor motoren en het leven

Harm komt uit Middelrode en woont inmiddels zo’n tien jaar in HaDee. “Eigenlijk woon ik nog steeds in ‘Klein Middelrode’ als je naar de gemoedelijkeheid van de inwoners in onze straat kijkt. Ik vind het heerlijk hier. Alhoewel ik niet uitsluit ooit terug te gaan, woon ik hier erg fijn.” Harm werkt al tien jaar bij Haegens kraanverhuur in Elsendorp. “Eerst werkte ik daar als hijskraanmachinist uiteindelijk kwam ik erachter dat ik meer in mijn mars heb en veel te actief ben voor dat beroep”. Toen is hij overgestapt als monteur in het machinebeheerder en onderhoud. “Ik moet rond kunnen stuiteren en allerlei verschillende dingen op een dag doen. Dan leef ik en kom ik voldaan thuis.”

Caféracer

Al sinds zijn zestiende is Harm gek van motoren. Toen hij zijn eerste brommer kreeg, werd zijn passie geboren. “Ik vond het heerlijk om van alles met mijn brommer te doen: rijden, sleutelen, opvoeren en verbouwen naar eigen stijl. Dat is eigenlijk nooit weggegaan. Van een vriend kocht ik een aantal jaar geleden een oude caféracer over. Deze motor heb ik helemaal naar eigen wens ‘gecustomized’ naar een enorm stijlvol en stoer model.” 

Harm legt uit dat een Caféracer een custom motor bouwstijl is. Deze stamt uit de jaren 50 en vind in Engeland zijn origine. Het was destijds de uitdaging een standaard motor om te bouwen tot een sport model die minstens 100mijl per uur moest kunnen. Om dan van café naar cafe te racen. Het ging dan hierbij niet om comfort.
“Ik heb bijna ieder aspect van de motor aangepast. Bij een caféracer is het belangrijk dat de onderkant van het zadel(zitje) in één rechte lijn doorloopt met de tank. Daar heb ik dan zeer secuur op gelet toen ik onder het zadel een houten constructie toevoegde. Ieder onderdeel is vervangen of heb ik opgeknapt. “Het frame dat je ziet is orgineel, maar de rest van de motor is compleet veranderd zelfs het motorblok”.

Unieke details

“Ik ben zo ongelofelijk trots op dit kunstwerk. Niet voor niets heb ik hem prominent in mijn woonkamer staan. Het is echt een plaatje, waar ik unieke details in heb verwerkt. Zie je die koperen plaat aan de achterkant? Dat is een hele oude koperen vaas geweest. Gaaf hè? Zag ik op een dag voorbijkomen op marktplaats en meteen dacht ik: die moet ik hebben. Ik weet niet wat het is, maar ik zie dan meteen voor me hoe ik materialen kan gebruiken. De hals van de vaas is bijvoorbeeld de kilometerteller geworden en de voet zit om de koplamp. Uiteindelijk zitten hier heel wat uren werk in, maar als je iets wilt, moet je het ook goed doen!”

Daily Driver

Naast zijn caféracer, heeft Harm een ‘daily driver’. Deze ‘daily driver’ is ook een custom motor. “Die gebruik ik ook daadwerkelijk als vervoersmiddel, niet alleen om naar te kijken”, grapt Harm. De motor is om te bouwen naar een watermotorfiets, waarmee Harm daadwerkelijk over water kan ‘rijden’. “Ja, geniale constructie is dat. Ook weer zelf in elkaar geknutseld. Ik zet mijn motor tussen twee surfplanken. Die surfplanken hebben vinnen, waardoor ik kan sturen. Een speciaal zelf gemaakt schoepenwiel zorgt dat de watermotorfiets ook daadwerkelijk vooruitgaat. We hebben veel lol gehad in het uitdenken hiervan.”

“Ik heb bijna alles aangepast, zelfs het motorblok

Afgesloten Kethel-tunnel

Harm weet zijn ‘daily driver’ niet alleen geschikt te maken voor water, maar ook op het strand kan hij met de motor rijden. “Ik deed mee aan een wedstrijd waarbij het de uitdaging was om een zware wegmotor om te bouwen zodat je ermee kunt racen op het strand. Dat leek me super gaaf. Een vriend van hem vond in België een enorm grote noppenband, bouwde hem in mijn motor om en hoppa, werd tijdens de wedstrijd eerste. Het was een magische dag. Weer zo’n spontaan en gek idee, waar ik enorm veel energie van krijg.” Alsof zijn ‘daily driver’ nooit genoeg heeft, is de motor ook te zien in de trailer van de motorfilm ‘GODSPEED’ van regisseur Arne Toonen. “Daar werd de A4 6uur lang voor afgesloten. We reden rond middernacht met 60 bikers tegelijkertijd door de Kethel-tunnel. Een immens geluid gaf dat. Werkelijk waar, een once in a lifetime experience.”

Ambacht delen

“Mijn passie voor dingen maken en dingen bouwen komen in ‘MACHIS’ mijn bedrijf, goed samen. Ik wil anderen enthousiast maken met mijn ambacht en kunnen delen wat ik maak. Ik ben mijn bedrijf deze maand gestart. Dat heeft lang geduurd, want met het idee liep ik al zo’n drie jaar rond. Ik ben bewust nooit eerder naar de Kamer van Koophandel gestapt. Je moet genieten van de reis ernaar toe, daar ben ik van overtuigd. Alleen dat al moet voldoende zijn. Niet meteen groots willen, zover ben je toch niet meteen? Dat streven levert alleen maar frustraties op. Geduld is een schone zaak. Daarom zocht ik eerst alles uit, waardoor ik nu goed weet waar ik heen wil.”

Gaan voor passie

“Nog even dit”, gaat Harm verder. “Ik vind dat je moet werken voor passie, in plaats van voor geld. Dat je lol moet hebben en maken in het leven, in plaats van dingen te doen die je eigenlijk niet helemaal zo passen. Daar draait het om, toch?  Ik voelde heel sterk dat ik mijn passie met motoren achterna moest. Diep van binnen voel je goed wat je moet doen en wat niet. Waar spring jij je bed ’s ochtends voor uit? Waar krijg jij een enorme kick of energie-boost van?”

“Wat het ook mag zijn, precies dat is wat je moet gaan doen. Echt. Hoe gek jouw passie ook is, ga op je gevoel af. Ga datgene doen waar je blij van wordt. Dat brengt je zoveel, dat beloof ik je. Laat angst niet overwinnen, het is een slechte raadgever. Doe wat je gevoel je inspreekt. Ik weet dat iedereen denkt dat je daar ballen voor nodig hebt, maar het zit juist in kleine dingen. Zoals denken ‘ik ga ervoor’, in plaats van ‘misschien wil ik …’, of ‘ooit zou ik …’. Als je met die intentie leeft, dan beleef je het leven met zoveel meer plezier. Dan komen de goede dingen spontaan op je af en kun je heel veel bereiken. Ik mag het zelf ervaren.” 

Schrijfster: Eline Sigmans
Fotograaf: Eefje Voets

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *